SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 5003 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ ح و حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الدِّمَشْقِيُّ حَدَّثَنَا شُعَيْبُ بْنُ إِسْحَقَ عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَأْخُذَنَّ أَحَدُكُمْ مَتَاعَ أَخِيهِ لَاعِبًا وَلَا جَادًّا وَقَالَ سُلَيْمَانُ لَعِبًا وَلَا جِدًّا وَمَنْ أَخَذَ عَصَا أَخِيهِ فَلْيَرُدَّهَا لَمْ يَقُلْ ابْنُ بَشَّارٍ ابْنَ يَزِيدَ وَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

(Abdullah b. es-Saib b. Zeyd b. Said'in) dedesinden rivayet edildiğine göre) kendisi (birgün) Rasülullah (s.a.v.)'i şöyle buyururken işitmiş:

 

"Sizden biriniz (din) kardeşinin herhangi bir malını şaka ve ciddî olarak almasın" Süleyman (b; Abdurrahman bu hadisi); "şaka olsun diye de almasın ciddiyetle de (almasın" şeklinde yukarıdaki metnin manasına uygun olarak) rivayet etti. (Hadisin kalan kısmı şöyledir):

 

"Kim (din) kardeşinin bastonunu (bile haberli veya habersiz olarak) almışsa onu derhal geri versin"

 

(Ebu Davud dedi ki;) Bu hadisi, bana rivayet eden iki râviden biri olan Muhammed b. Beşşâr, İbn Yezid'(in isminji zikretmedi. (Yani onu atlaya­rak sanki hadisi, bizzat Hz. Nebiin ağzından dinlemiş gibi;

 

"Rasûlullah (s.a.v.) buyurdu ki:..." diye rivayet etti.

 

 

İzah:

Tirmizî fiten; Ahmed b. Hanbel, IV, 221.

 

Metinde geçen; "şaka ve ciddî olarak almasın" sözü şu manalara gelmektedir:

 

1. Sizden biriniz, din kardeşinin malını, sahiplenmek gayesiyle şa­kaya tutturarak veya oyunla elinden almasın.

 

2. Sizden biriniz sırf kardeşini kızdırıp onunla eğlenmek maksa­dıyla onun malını ciddiymiş gibi görünerek elinden almasın.

 

3. Sizden biriniz din kardeşinin malını elinden her ne maksatla olursa olsun ciddî olarak da almasın şaka veya oyunla da elinden al­masın.

 

Bilindiği gibi değeri az bile olsa her kesin malı kendi yanında kıymet­lidir.

 

Bir müslüman maimı haksız olarak elinden ciddî bir şekilde almanın haramhğı ve kötülüğü bellidir. Nitekim bu husus; "Bir kimsenin sahibi­nin izni olmaksızın başka birinin malını kullanması caiz değildir."

 

ifadesiyle formüle edilmiştir.

 

Bu malı zahiren ciddi görünüp de aslında geri vermek niyetiyle almak­ta ise malın sahibini korkutmaktan, üzmekten başka birşey yoktur.

 

Bir müslümanı korkutmak ise haramdır.[Bk. 5004 nolu hadis] Sonradan vermek niyetiyle şaka olsun diye almanın ise hiçbir anlamı yoktur.

 

Bu bakımdan bir kimsenin malım bu yollardan biriyle elinden almak asla caiz değildir.